Onderzoeker Lonneke Boels:

‘Gecijferdheid is het echte probleem’ 

Informatie wordt steeds vaker digitaal en cijfermatig aangeboden. Dat vergt andere vaardigheden dan enkel leesvaardigheid. Onderzoeker Lonneke Boels van de Hogeschool Utrecht kreeg met een praktisch ingestoken onderzoek inzicht in wat er aan gecijferde vermogens nodig is.

Boels en haar collega's voerden een literatuurstudie uit en deden daarnaast veel inzichten op dankzij mensen die moeite hebben met gecijferdheid. In het rapport Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse Informatiebronnen valt te lezen dat ze dat op een ongebruikelijke manier deden: ‘We lieten hen geen vragenlijst invullen, maar we hebben ze geobserveerd terwijl we ze dingen lieten doen.’ Daardoor kwam veel informatie boven tafel die – soms ook pijnlijk – duidelijk maakt hoezeer beperkte gecijferdheid doorwerkt in het dagelijks leven. ‘We vroegen mensen bijvoorbeeld online een voorbeeldberekening van de huurtoeslag te maken. Daarbij moet de geboortedatum ingevuld worden. Eén van de deelnemers was in januari jarig en vulde de letters J en A in. Toen liep ze vast. Als je niet weet dat je hier 01 moet invullen, dan gaat het mis.’