Themamagazine cliëntondersteuning
Colofon

Verantwoording

Het versterken van cliëntondersteuning. Daaraan hebben gemeenten, samen met andere lokale partijen, hard gewerkt. Dat hield onder meer in dat gemeenten het aanbod van cliëntondersteuning verstevigden en de vindbaarheid en kwaliteit ervan verbeterden. Dat is ook de inzet van het ministerie van VWS: iedere inwoner die behoefte heeft aan een onafhankelijke cliëntondersteuner, moet cliëntondersteuning kunnen krijgen. Dat recht is zelfs wettelijk verankerd.

Landkaart clientondersteuning

Karlijn Jonker (VWS): ‘De praktijk leert dat veel inwoners en ook professionals in het sociaal domein nog niet bekend zijn met cliëntondersteuning. Dat is een van de redenen dat we in 2017 zijn gestart met het Koploperproject Cliëntondersteuning. Tijdens het Koploperproject werden gemeenten uitgedaagd om lokaal de cliëntondersteuning te versterken door te werken aan verbetering van het aanbod, vindbaarheid en de kwaliteit van cliëntondersteuning. Om cliëntondersteuning te versterken, moet je een beweging in gang zetten. Het werkt als gemeenten samen met andere betrokken partijen werken aan thema’s die passen bij wat er speelt in hun gemeenten en wat past bij hoe het in hun gemeente georganiseerd is. Ook is het belangrijk dat partijen elkaar beter leren kennen. Gemeenten ontvingen van het Ministerie van VWS subsidie om dit te realiseren. Movisie voerde het Koploperproject uit in opdracht van VNG, Ieder(in) en Koepel Adviesraden Sociaal Domein.'

Het Koploperproject in de huidige vorm is in 2021 afgerond, maar de versterking van cliëntondersteuning is nog steeds in volle gang. Want hoewel al veel gemeenten aan de slag zijn, verdient lokale bekendheid en kwaliteit van cliëntondersteuning nog steeds de aandacht. Tussen 2021 en 2025 kunnen gemeenten middels een eenmalige specifieke uitkering (SPUK, Specifieke Uitkering Lokale Aanpak) aan de slag met de (door)ontwikkeling van cliëntondersteuning. Movisie zet zich in om de opgedane kennis en ervaringen rondom cliëntondersteuning te borgen, om onderling verbinding te maken tussen gemeenten en kennis te delen over cliëntondersteuning. Vanaf 2017 zijn 199 gemeenten betrokken.

Colofon

Deze publicatie is tot stand gekomen dankzij financiering van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

© Movisie, Utrecht 2024

Redactie: Pien van der Sanden, Rachel Stoffelsen, Sanne Meulman en Bora Avric
Eindredactie: Olaf Stomp
Vormgeving: Fullmoon
Beeld: Fred Tigelaar (p.2), Geert Gerard (p.8), overig: iStock en 123RF

Inhoudelijke vragen: info@movisie.nl

Overname van (delen van) teksten is toegestaan met bronvermelding. Overname van foto's en afbeeldingen is niet toegestaan. De afgebeelde personen op de foto’s hebben niet altijd een relatie tot de tekst.

Movisie

Postbus 19129, 3501 DC Utrecht
Churchilllaan 11, 3527 BG Utrecht
T 030 789 20 00
movisie.nl

Volg Movisie op

  LinkedIn
  Facebook
  Instagram

Movisie is hét landelijk kennisinstituut voor een samenhangende aanpak van sociale vraagstukken. Samen met de praktijk ontwikkelen we kennis over wat echt goed werkt en passen we die kennis toe. De unieke rol van Movisie is het versnellen van leerprocessen. We zijn alleen tevreden als we een duurzame positieve verandering voor mensen in een kwetsbare positie realiseren. Movisie werkt met een kwaliteitssysteem dat sinds 2011 voldoet aan de ISO9001-normering. Sinds 2016 staat onze handtekening onder de Charter Diversiteit waarmee we vrijwillig toezeggen om diversiteit op de werkvloer te bevorderen.
We werken zonder winstoogmerk.

Nieuwsbrief Movisie

Mis nooit meer belangrijk nieuws over de sociale sector en schrijf je in voor de gratis digitale nieuwsbrief.