Professionals in het sociaal domein kunnen een belangrijke rol vervullen bij het versterken van basisvaardigheden. Wat hebben deze professionals daarvoor nodig? Onderzoeksbureau Panteia zocht dat uit en Hogeschool Utrecht ontwikkelde handvatten.
Panteia onderzocht welke behoeften aan vaardigheden en kennis professionals en organisaties hebben bij het vinden, benaderen en doorverwijzen. Hogeschool Utrecht ontwikkelde een aantal handvatten om hier ondersteunend bij te zijn, ontwikkeld vanuit de visie van stress-sensitief werken.
Bewustzijn
Vinden, benaderen en doorverwijzen. Het eerste van die drie kan meteen een lastige opgave zijn, want mensen houden een gebrek aan basisvaardigheden uit schaamte vaak goed verborgen. Idealiter zou je als professional in contact met burgers voortdurend aandacht hebben voor basisvaardigheden. In hoe je een gesprek aan gaat bijvoorbeeld. Denk daarbij aan een open houding, niet oordelen, en ook niet terughoudend zijn om het gesprek erover aan te gaan. Dus eigenlijk niet anders dan je als sociaal werker gewend bent te doen, maar dan inclusief het bewustzijn dat beperkte basisvaardigheden een rol kunnen spelen. Dat vindt Janneke Lakerveld, docent social work en lid van de onderzoekscommissie van het Expertisepunt Basisvaardigheden, ook: 'Ik vind het echt een taak van sociaal werkers om te signaleren dat er misschien sprake is van lage basisvaardigheden, dit op net zo’n goede manier bespreekbaar te maken als andere gevoelige onderwerpen en te weten waar je iemand warm naartoe kunt verwijzen.'
Nodig
Om warm te kunnen verwijzen is er behoefte aan een netwerk met duidelijk, praktisch, laagdrempelig en toegankelijk leeraanbod voor mensen met beperkte basisvaardigheden, constateerde Panteia in 2021. En aan samenwerking, duidelijke afspraken en structurele inbedding van basisvaardigheden in onder andere wijkteams. Dit vraagt om een regierol van de gemeente, om het netwerk goed te laten functioneren en elkaar daarin ook optimaal te kunnen leren kennen, vinden en benutten. Meer hierover weten? Lees dan de Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden.