Praktijkvoorbeeld: Een gezinsperspectief op financiële geletterdheid
Geldproblemen gaan vaak gepaard met problemen op het gebied van lezen en schrijven, digitale vaardigheden en/of rekenen. Onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam, het kennisinstituut ITTA en onderzoeksbureau Meetellen wil inzicht geven in hoe ouders gestimuleerd en ondersteund kunnen worden om thuis met hun kinderen te praten over geldzaken. De focus ligt op ouders die moeite hebben met basisvaardigheden.
Meetellen
Bij onderzoeksbureau Meetellen werken ervaringsdeskundige onderzoekers die hun kennis in kunnen brengen op het snijvlak van geldproblemen, basisvaardigheden en ouderschap. ITTA en de HvA gingen met hen een gelijkwaardige samenwerking aan. Manouk van den Brink (ITTA): ‘Ervaringsdeskundigen als co-onderzoekers kunnen zowel meedenken met het onderzoek als met de participanten. Ze vervullen als het ware een brugfunctie tussen de onderzoekers en de deelnemers.’ Bureau Meetellen werkt als collectief en alle medewerkers zijn getraind in de rol van onderzoeker. Bureau Meetellen zorgt ervoor dat teamleden hun ervaringsdeskundigheid in alle fasen van het onderzoek kunnen inzetten:
Bij het schrijven van het onderzoeksplan. De co-onderzoekers konden vooraf onderzoeksmethoden inbrengen en selecteren die het meest geschikt zijn voor de doelgroep en voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen.
Bij het verzamelen van (kwalitatieve) data. Bijvoorbeeld in (vraag)gesprekken met onderzoeksparticipanten. In dit onderzoek stelden onderzoekers van Bureau Meetellen de gespreksleidraad op en leidden het gesprek met de doelgroep en begeleiders van de interventie waaraan de doelgroep deelnam. Door het stellen van de juiste vragen zorgden zij voor open, laagdrempelige en gelijkwaardige gesprekken die voor alle partijen mooie inzichten opleverden. Deze manier van dataverzameling levert niet alleen rijkere data op voor de onderzoekers, maar biedt ook zelfreflectie voor de deelnemers en nieuwe inzichten voor de begeleiders van de deelnemers.
Bij de literatuurverkenning, het duiden van onderzoeksresultaten en ontwikkelen van ontwerpprincipes. Ervaringsdeskundige onderzoekers gaven feedback over welke aspecten essentieel zijn en welke minder belangrijk in het dagelijks leven van mensen. Dit heeft geholpen om de kennis te structureren en in te vullen, met als resultaat betere aansluiting aan de leefwereld van mensen.
De drie onderzoekspartners noemen een aantal elementen die tot succesvolle samenwerking leiden. Ten eerste: het betrekken van ervaringsdeskundigen al bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel. Op deze manier is het perspectief van de ervaringsdeskundigen goed geïntegreerd in het project om er het meeste uit te halen en zorg je ervoor dat er genoeg tijd en ruimte is om hun bijdrage te laten uitvoeren. Ook voorkom je zo dat hun bijdrage wordt beperkt tot die van klankbord of adviserende rol. Ten tweede: voldoende tijd in de planning om feedback van ervaringsdeskundigen te vragen en te verwerken. Want een onderzoeksactiviteit die je uitvoert samen met ervaringsdeskundigen, vergt extra voorbereiding en afstemming. Ten derde: goede communicatie. Vooral met elkaar goed afstemmen: waar gaat het onderzoek over? Waar willen we naartoe? Waar kunnen ervaringsdeskundigen zelf meerwaarde laten zien?